BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 1 (25) 2016

OD REDAKCJI

SZTUKA KRYMINAŁU

Rafał Chojnacki, ŚMIERĆ NAD WISŁĄ. Polska szkoła kryminału
Monika Samsel-Chojnacka, CO NAM DAJE SKANDYNAWSKI KRYMINAŁ?
Katarzyna Wajda, ZBRODNIE Z LITERATURY, ZBRODNIE NA LITERATURZE. Kilka uwag o adaptacjach współczesnej polskiej literatury kryminalnej
Paweł Biliński, ANTYKRYMINAŁY BRUNONA DUMONTA
Marta Cebera, ZABAWA W ZBRODNIĘ. Teatr Sensacji Kobra
WYDZIAŁ MALARSTWA AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU: TERESA MISZKIN
Małgorzata Major, OD PORUCZNIKA BOREWICZA DO KRUSZONA. Kryminał w polskich dekoracjach
Wanda Dittrich, Mariusz Wirski, WSPÓŁCZESNE GRY Z SERIALOWYM KRYMINAŁEM
Sebastian Jakub Konefał, KRYMINALNE HISTORIE Z REYKJAVIKU. Islandzkie kino gangsterskie i policyjne po roku 2000
Aleksandra Zając-Kiedysz, DOBRY, ZŁY CZY BRZYDKI? Adaptacja kultowej powieści Tyrmanda na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni
Przemysław Gulda, I FOUGHT THE LAW IN A GANSTA’S PARADISE. Gdy muzyka spotyka kryminał
Marek Gajdziński, HANNIBAL ANTE PORTAS

ROZMOWY I DYSKUSJE

OPISAĆ SEKS JĘZYKIEM MATEMATYKI. Z Markiem Krajewskim rozmawia Małgorzata Brylowska
LUBIMY SIĘ BAĆ. Z Zygmuntem Miłoszewskim rozmawia Krystyna Weiher
PISARSKIE LINIE PAPILARNE. Z Mariuszem Czubajem rozmawia Monika Samsel-Chojnacka
CZASEM WYOBRAŹNIA MILCZY. Z Jackiem Bromskim rozmawia Marta Maciejewska
UCZCIWA ADAPTACJA JEST ZDRADĄ. Z Borysem Lankoszem rozmawia Bartosz Filip
MROCZNA STRONA GDYNI. Z Julianem Skelnikiem rozmawia Adam Kamiński
LICZY SIĘ ZDANIE. Z Agatą Bielik-Robson, przewodniczącą Kapituły Nagrody Literackiej Gdynia, rozmawia Przemysław Rydzewski
POWRÓT WIELKIEGO KSIĘSTWA I RZECZYPOSPOLITEJ. Z Kristiną Sabaliauskaité, autorką powieści Silva rerum, rozmawia Adam Hlebowicz

ZAPISKI

Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (25) SMUTEK W NORMIE (58. WARSZAWSKA JESIEŃ)
Andrzej Franaszek, AMERYKA. Alfabet małych tęsknot
Krzysztof Kornacki, KINO POLSKIE W TRANSIE. Refleksje po festiwalu w Gdyni (i nie tylko)
Kazimierz Nowosielski, „KTÓŻ TO ODGADNIE?”. O prozie Stanisława Marii Salińskiego
Teresa Miszkin, AUTOKOMENTARZ
Marek Wittbrot, SZKICE (XVI)
Wojciech Boros, „PIÓRNIK” MA PIĘĆ LAT!

POEZJA

Jarosław Trześniewski-Kwiecień, ZWYCZAJNA APOKALIPSA i inne wiersze
Cezary Dobies, CZWARTE URODZINY GALERII i inne wiersze
Kamil Wojciechowski, ODKRYWANIE PLANET i inne wiersze
Kamila Łyłka-Kosińska, Z NICZEGO i inne wiersze

RECENZJE

Piotr Sobierski, MUSICALOWY URODZAJ
Adam Wiedemann, HAWAJ JEST PIĘKNY, HAWAJ UROCZY?

PROZA

Krzysztof Sztafa, JEDZĄC POKRZYWY
 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...