BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 2 (26) 2016

OD REDAKCJI

OSTATNIE TABU

Monika Samsel-Chojnacka, NOWI SZWEDZI. Jak nie mówić o imigrantach i uchodźcach
Marek Gajdziński, PRZESTĘPCZY (W POZYTYWNYM TEGO SŁOWA ZNACZENIU) SZLAK Z CHELSEA DONIKĄD
Aleksandra Byrska, Natalia Stencel, PRZEMILCZANA KREW
Marta Cebera, SHOCKVERTISING. Reklamy na granicy dobrego smaku
Przemysław Gulda, O CZYM JEST CICHO. Czy na scenie muzycznej istnieje jeszcze tabu?
Małgorzata Major, BYĆ KOBIETĄ NA MAŁYM EKRANIE. Transpłciowość w neoserialach
Sebastian Jakub Konefał, PONOWOCZESNE PRZYGODY ZREIFIKOWANEGO CIAŁA. Nowozelandzka „trylogia złego smaku” Petera Jacksona
Julia Gierczak, NIEUSTAJĄCY PERFORMANS PŁCI. Jak znieść pewne tabu, udając, że jest w mocy
Przemysław Kołodziej, George Romero, ŚMIERĆ, GORE I ŻYWE TRUPY. Tabu i początki zombie horroru
Mateusz Węgrzyn, OBYCZAJ SKRYWAJĄCY FUNDAMENT. Tabu w teatrze
Aleksandra Zając-Kiedysz, AIDS, NAZIŚCI I ROCK’N’ROLL. O tabu w rozrywkowym teatrze muzycznym (i nie tylko)
Filip Szałasek, ANTYSCHULZ
Dominika Sadowska, NIE WIEM, CO SIĘ MÓWI, KIEDY KOMUŚ UMIERA TATA. Tabu w literaturze dla dzieci
Agata Włodarczyk, FANFIKOWE NIE/TABU. Niegdysiejsze i dzisiejsze wstydliwe praktyki fanów
Katarzyna Szulc, SAMOTNOŚĆ – OSTATNIA SŁABOŚĆ CZŁOWIEKA
Aleksander Świeszewski, WOJNA JEST KOBIETĄ

POEZJA

Adam Wiedemann, NA SKRZYDLE i inne wiersze
Tomasz Snarski, TWARZ i inne wiersze
Dominika Lewicka-Klucznik, MAŁA KOHORTA i inne wiersze

PRZEKŁADY

Russell Jones, WTAJEMNICZONY i inne wiersze. z angielskiego przełożyła Katarzyna Kokowska

PROZA

Adam Kamiński, PRAWDZIWA KOBIETA

ROZMOWY I DYSKUSJE


SZTUKA MUSI PRZEKRACZAĆ BARIERY. Z Agnieszką Smoczyńską, reżyserką filmu Córki Dancingu, rozmawia Paulina Pohl
LUDZIE BOJĄ SIĘ TEGO, CZEGO NIE ZNAJĄ. Z Karoliną Bielawską, reżyserką, autorką filmu Mów mi Marianna, rozmawia Marta Maciejewska
ZAMIAST PRZEBOJÓW ROBIĘ NABOJE. Z Marią Peszek rozmawia Przemysław Rydzewski
TABU W MALARSTWIE. Z Krzysztofem Polkowskim, Marcinem Zawickim i Andrzejem Karmaszem – autorami arkusza malarskiego w „Blizie” – rozmawia Arkadiusz Sylwestrowicz
JA NIGDY SIĘ NIE ZATRZYMAM. Z Grzegorzem Łoszewskim, scenarzystą, rozmawia Krystyna Weiher
MAGICZNY KOSTIUM. Z Bartoszem Porczykiem, aktorem wrocławskiego Teatru Polskiego, o nagości i świadomości ciała rozmawia Piotr Sobierski
MARYNARSKIE TABU. Z Julianem Skelnikiem rozmawia Adam Kamiński

ZAPISKI

Marek Wittbrot, SZKICE (XVII)
Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (26) Niedokończoność
 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...