BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 3 (30) 2017

OD REDAKCJI

ADAPTACJE

Patrycja Bukalska, PO DRUGIEJ STRONIE OGRODU
Marek Gajdziński, POCHWAŁA NIEWIERNOŚCI. Filmowe adaptacje Snu… Szekspira
Mateusz Piskozub, Z MOSKWY DO PIETUSZEK. Dokumentalna adaptacja według Pawła Pawlikowskiego
Robert Gliński, ADAPTACJA NA SIEDEM KROKÓW
Krzysztof Lichtblau, KURIER I APTEKARZ. Komiksowe adaptacje wspomnień wojennych
Piotr Kurpiewski, KRZYŻAK HITLEROWCEM? FARAON ANTYKLERYKAŁEM? O polityce historycznej w wybranych adaptacjach filmowych kina polskiego lat sześćdziesiątych
Julia Gierczak, ZMIANA DEKORACJI. Adaptowanie tekstu do nowej rzeczywistości społecznej
Krystyna Rybicka, ALICJA W KRAINIE FILMU
Monika Samsel-Chojnacka, JULIA O WIELU TWARZACH. O filmowych adaptacjach sztuki Augusta Strindberga
Rafał Chojnacki, NA TROPIE WALLANDERA. Adaptacja jako sequel
Michał Trusewicz, DYSKOTEKA, QUEER I VINTAGE. Adaptacja w twórczości Xaviera Dolana
Małgorzata Major, LITERATURA NA MAŁYM EKRANIE
Wanda Dittrich, Mariusz Wirski, BATMAN W RÓŻNYCH ODCIENIACH CZERNI. Adaptacje komiksów na przykładzie przygód Mrocznego Rycerza
Marta Cebera, ZACZAROWAĆ GŁOSEM. Adaptacje radiowe Aleksandry Śląskiej
Aleksandra Zając-Kiedysz, ADAPTACJE (CZY INSPIRACJE?) LITERACKIE W ŚWIECIE TEATRU MUZYCZNEGO
Przemysław Gulda, PRZEZ ADAPTACJĘ DO ORYGINALNOŚCI. O inspiracjach trójmiejskich muzyków
Marta Maliszewska, ZABAWKI DLA DOROSŁYCH. Adaptacja produktu do kultury w Azji

PRZEKŁADY

WIERSZE Z UKRAINY PRZEŁOŻYŁA ANETA KAMIŃSKA

ROZMOWY I DYSKUSJE

FILM Z LITERATURY. Z Januszem Majewskim rozmawia Paweł Huelle
WSZYSTKIE CHWYTY SĄ DOZWOLONE. O problemach adaptacji filmowych i pisaniu scenariusza z Andrzejem Krakowskim
rozmawia Przemysław Kołodziej
PRACA NAD DOKUMENTEM JEST PODRÓŻĄ. O adaptacji reportażu z Marcinem Borchardtem, reżyserem filmu Beksińscy. Album wideofoniczny, rozmawia Krystyna Weiher-Sitkiewicz
ESTETYKA TEŻ SIĘ LICZY. Z Wilhelmem Sasnalem rozmawia Aleksander Świeszewski
EMIGRACJA TO STAN PERMANENTNY. Z pisarką Elą Sidi o doświadczeniach emigracyjnych i różnicach kulturowych
rozmawia Małgorzata Major

ZAPISKI

Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (30) Żywot własny kompozytora-amatora przez niego samego opowiedziany
Krzysztof Kornacki, MIGRACYJNY SPLEEN, DRAMAT WYKORZENIENIA. O 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych
Marek Wittbrot, SZKICE (XXI)
Lech Stangret, MULTIPARTY TADEUSZA KANTORA. Wystawa w Zbrojowni Sztuki w Gdańsku
Cezary Dobies, POWRÓT DO POCZĄTKU. O malarstwie Artura Majki
Piotr Sobierski, IM NIE JEST WSZYSTKO JEDNO. O 12. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@port w Gdyni
Paweł Baranowski, XV POŁOWY POETYCKIE

POEZJA

Daniel Odija, BARWY I KSZTAŁTY
Patryk Zimny, TYLE HAŁASU O NIC i inne wiersze
Radosław Wiśniewski, BLUT UND BRUD (PODLASIE, LATO 1941)
 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...