bliza3(4) BLIZA - Gdyński Kwartalnik Artystyczny nr 3 (4) 2010



 


Audiobiblioteka
gdyńskiego kwartalnika artystycznego BLIZA nr 4

DAWID MAJER, POPIELNICZKA - płyta audio CD



 

 

 




OD REDAKCJI


PO SIERPNIU
Tadeusz Stegner, GDYŃSKIE STRAJKI

O LUDZIACH I HISTORII DRUGIEJ „SOLIDARNOŚCI”. Z Henrykiem Wujcem rozmawia Dariusz Dobrzański

BYŁEM SZEREGOWCEM „SOLIDARNOŚCI”. Z Jerzym Keilingiem rozmawia Piotr Millati

Paweł Zbierski, NIĆ ARIADNY. Po 30 latach… Europa i Solidarność

BEZ DUCHA EUROPA BĘDZIE PIĘKNYM CMENTARZEM. Z Constantinem Chiraciem, dyrektorem Teatru Narodowego w Sibiu, rozmawia Paweł Zbierski

TRZEBA WYMYŚLIĆ NOWĄ TELEWIZJĘ. Z Frederikiem Francois’em, belgijskim dziennikarzem prasowym i telewizyjnym, rozmawia Paweł Zbierski

BĘDĘ OFIARĄ, JEŚLI EUROPA SIĘ ZMIENI… Z Basilem Kerskim, politologiem, publicystą, redaktorem naczelnym niemiecko-polskiego pisma „Dialog”, rozmawia Paweł Zbierski

WŁADZA SAMA SIEBIE NIE ZMIENI… Z Aleksandrem Milinkiewiczem, liderem białoruskiego Ruchu Społecznego „O Wolność”, rozmawia Paweł Zbierski

GDYBY ROBERT SCHUMAN JECHAŁ TYM POCIĄGIEM… Z Różą Thun, europarlamentarzystką, do niedawna szefową Fundacji Schumana, rozmawia Paweł Zbierski

ABYŚMY BYLI JEDNO? Z kardynałem Miloslavem Vlkiem rozmawia Paweł Zbierski

PREMIERA FILMU BYŁA W MOIM ŻYCIU SOLIDARNOŚĆ. Gdańsk 14 sierpnia 2010 [fotoreportaż]

Piotr Millati, AKCJA POD PISUAREM

PROZA
Jarosław Kroplewski, DRZWI 22
Krzysztof Rutkowski, DAR ANIOŁA 184

ESEJ
Tomasz Tomasik, KATYŃ – MIT W CIENIU KATASTROFY

Paweł Próchniak, POSZUKUJĄCY DOSKONAŁEJ CIEMNOŚCI (wypisy z historii poezji)

Paweł Próchniak, POEMA: WIDOWISKO (streszczenie)

Paweł Próchniak, TOMASZ RÓŻYCKI: MAPY POPIOŁU (laudacja)

POEZJA
Joanna Lech, DALEJ i inne wiersze

Marta Kapelińska, LICZBA PRZECIWNA i inne wiersze

Aleksandra Perzyńska, PRZED ODEJŚCIEM i inne wiersze

Monika Milewska, VIA VENETO i inne wiersze

PRZEKŁADY
Paul Éluard, STOLICA BÓLU (fragmenty). Z francuskiego przełożył Maciej Niemiec

DYSKUSJE I ROZMOWY

TEATR PEŁNEJ SALI. Z Maciejem Korwinem, od 15 lat dyrektorem Teatru Muzycznego w Gdyni, rozmawia Piotr Sobierski

GDYNIANIN Z GDYNI. Z Julianem Skelnikiem rozmawiają Paweł Huelle i Adam Kamiński

ŻYCIE Z ZADĘCIEM (4). JAZZ JAKO SZLACHETNY ZŁODZIEJ. Z „krakowskim gdynianinem” Przemysławem Dyakowskim, od blisko pół wieku wirtuozem gry na saksofonach sopranowym i tenorowym, rozmawia Zbigniew Gach

MIEJSCA I HISTORIE
Łukasz Radwan, Iga Nyc, SZTUKA NA SPEEDZIE
Sławomir Kitowski, MIEJSKI PEJZAŻ NADMORSKI. Śladami Żeromskiego
Adam Kamiński, ULICE GDYNI: ELBLĄSKA

RECENZJA
Barbara Piórkowska, HISTORIA O ŚWINI I KONSEKWENCJACH ODCIĘCIA OD MITU. O powieści Taksim Andrzeja Stasiuka

ZAPISKI
Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (4) Okropieństwa

Monika Samsel-Chojnacka, ŚWIĘTO W SAMOTNI BERGMANA – BERGMANVECKAN 2010

Marek Gajdziński, Zapiski londyńskie (4)

Sylwia Kornaczewicz, „ŚWIAT, KTÓRY NIE MOŻE ZAGINĄĆ”. UNIWERSUM JULIO MEDEMA

Joanna ‘frota’ Kurkowska, SOUNDTRACK DO KRÓLESTWA DZIECIĘCEGO NIEPOKOJU. O płycie Spika, Sonic journey through new life

TU I TERAZ
Joanna ‘frota’ Kurkowska, NISZA I MAINSTREAM DLA GDYŃSKICH USZU

Krzysztof Kornacki, CICHY TERROR UCZUĆ I WOJNY DOMOWE. O Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych Gdynia 2010

Barbara Piórkowska, O TORCIE ORAZ KONIECZNOŚCI NAGRÓD LITERACKICH. Nagroda Literacka Gdynia 2010

Wojciech Boros, IX WIELKIE POETYCKIE PRANIE NA „STRYCHU”

MOJA GDYNIA
Maciej Cisło, ZA CO LUBIĘ GDYNIĘ

 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...