BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 4 (9) 2011
OD REDAKCJI

RYTUAŁY WSPÓŁCZESNE

Przemysław Gulda, MUZYCZNE RYTUAŁY
Marta Tymińska, ŚWIĘTO FANÓW. O karnawałowych aspektach konwentów fanowskich
Tomasz Tomasik, FUTBOL JAKO QUASI-WOJENNY MĘSKI RYTUAŁ
Marta Cebera, PORTALE PLOTKARSKIE, czyli współczesny rytuał odmóżdżania
Michał Jaskólski, SCROLL, SCROLL, SCROLL...
Natalia Taranta, MEMY. Kilka uwag o obrazkowym rytuale internetowym
Andrzej Kasperek, ZIMNY LECH KRZEPI
Adam Kamiński, UWIECZNIĆ ZNACZY OGARNĄĆ. Kilka refleksji o fotografowaniu i kręceniu jako rytuałach współczesnych
Magda Malinowska, COUCH POTATOES CZY POSTMODERNISTYCZNI ODKRYWCY? O tym, jak flirtujemy ze współczesnym serialem
Krzysztof Kornacki, KINOPOMNIKI. O filmach narodowo-patriotycznych (na marginesie premiery Bitwy warszawskiej)    
Przemysław Kołodziej, CIAŁO ZNACZĄCE. O historii tatuażu i innych modyfikacjach ciała oraz ich znaczeniu dzisiaj
Marek Gajdziński, ZABAWA W CELTA, KTÓREGO NIE MA – I NIGDY NIE BYŁO. O druidyzmie, królu Arturze i celtyckich rytuałach w dzisiejszej Brytanii
Tomasz Matlęgiewicz, O RYTUALNYCH DZIWACTWACH WE WSPÓŁCZESNEJ ROSJI SŁÓW KILKA
Danuta Okupińska, SANFERMINES. O pewnym rytuale w Pampelunie
Monika Samsel-Chojnacka, KOZIOŁEK THORA, KOTY LUCYFERA, I SMS-OWA LUCIA, czyli Boże Narodzenie po szwedzku
Marek Wittbrot, BIBLIOTEKA NA TRZECIM PIĘTRZE


PRZEGLĄD FILMOWY

Bartosz Filip, ZEMSTA DR. LA MORTE, czyli dlaczego lubimy oglądać „najgorsze filmy świata”?

DYSKUSJE I ROZMOWY


OPÓŹNIĆ WEJŚCIE ON-LINE. O współczesnych rytuałach w filmach i życiu z Robertem Glińskim rozmawia Adam Kamiński
TEATR DLA WIDZÓW. Z Krzysztofem Babickim, dyrektorem Teatru Miejskiego, o nowym rozdziale w historii gdyńskiego teatru, planach repertuarowych oraz wyboistej zawodowej drodze rozmawia Piotr Sobierski
NAJLEPSZY RAFAŁ WOJACZEK, KTÓRY JEST NIM RZECZYWIŚCIE. Fragmenty dyskusji „Wojaczek 40 lat później”


ZAPISKI


Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (9) MINIMALIZM
Marek Gajdziński, ZAPISKI LONDYŃSKIE (9) STONEHENGE (odsłona pierwsza)
Ewa Pobłocka, DZIENNIKI JAPOŃSKIE (4)
Adam Kamiński, JAK PISAĆ O MUZYCE. Zapisek na marginesie XIV Konkursu Wieniawskiego w Poznaniu


PROZA


Marcin Kołpanowicz, HANDEL
Krzysztof Ćwikliński, OSTATECZNE ROZWIĄZANIE KWESTII ŻYDOWSKIEJ


POEZJA


Beata Patrycja Klary, DLA KAROLINY i inne wiersze
Zbigniew Wojciechowicz, * * * [PISANIE REPORTAŻY] i inne wiersze
Jolanta Mąkosa, WIDOK NA SAD WIŚNIOWY W KAMEIDO i inne wiersze
Karol Graczyk, KOŃCE i inne wiersze


PRZEKŁADY


Vivienne Plumb, KOSMOS i inne wiersze. Z angielskiego przełożył Maciej Topolski

ESEJ


Eugeniusz Sobol, MESJANIZM I REWOLUCJA. Polska i Rosja w tekstach rosyjskich symbolistów – Zinaidy Gippius i Aleksandra Błoka

RECENZJE


Jarosław Zalesiński, AURA MĘSKOŚCI
Joanna ‘frota’ Kurkowska, PÓŁKA PEŁNA POWIDEŁ, czyli płytowy kącik
Piotr Sobierski, PO SUKCES DO ZIELONEGO LASU. O Shreku w reżyserii Macieja Korwina w Teatrze Muzycznym w Gdyni


TU I TERAZ


Zbigniew Walczak, MALT 2011, czyli o literaturze młodych
Joanna ‘frota’ Kurkowska, PUSTYNNY BLUES W PARKU, KOBIECE EKSPERYMENTY ORAZ MŁODZI ZDOLNI, czyli żegnamy sezon letni i witamy koncertową jesień


MOJA GDYNIA


Piotr Popiński, NAJSTARSZE POCZTÓWKI GDYNI

OSTATNIA STRONA


Piotr Millati, NAJDŁUŻSZA GODZINA TYGODNIA
 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...