BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 4 (17) 2013



 


 

 

 

 

DVD: 4 x Gdyńska Szkoła Filmowa

Olena. Matka. Prawdziwy miód. One

 

 

 

 

 

OD REDAKCJI

MUZYKA DZIŚ

Przemysław Gulda, MUZYKA NA MARGINESIE
Ewa Pobłocka, MÓJ LUTOSŁAWSKI
Anna Chęćka-Gotkowicz, O SŁYSZENIU WEWNĘTRZNYM. Trzy wariacje na temat Platona
Marcin Borchardt, 4’33”. Hommage à John Cage
Julia Gierczak, FILMOWANIE MUZYKI. Kilka uwag o konstrukcji ścieżki dźwiękowej filmu (z musicalem w tle)
Paweł ‘Koñjo’ Konnak, SWOBODNY WYLEW O FORMACJI TOTART DDA, czyli Dźwięki Immanentnej Koegzystencji
Filip Szałasek, FENOMENOLOGIA NOISE’U
Anna Śliwa, MIRON I MUZYKA
Józef Majewski, MEDIUM METAFIZYCZNE. O sonacie muzycznej w nowelistyce Jarosława Iwaszkiewicza
Agata Włodarczyk, J-POP I K-POP. Azjatyckie boysbandy porywają Europę
Aleksandra Peszkowska, O TYM, JAK KUBAŃSKA BEZPIEKA PUNK ROCKA SIĘ UCZYŁA
Radosław Wiśniewski, WE’RE PUTTING BAND TOGETHER (fragmenty większej całości)

MOJA MUZYKA

Olga Tokarczuk, MOJA MUZYKA
Maciej Woźniak, CHODŹ, POMALUJ MÓJ ŚWIAT. NA CZARNO
Daniel Odija, LŚNIJ, SZALONY DIAMENCIE
Jerzy Illg, A HARD DAY’S NIGHT
Włodzimierz Kowalewski, KOMPOZYTOR
Andrzej Kasperek, REMINISCENCJE MUZYCZNE

PROZA

Antoni Libera, TOCCATA C-DUR

POEZJA

Ewa Lipska, WAGNER i inne wiersze
Dawid Majer, MYŚLĄC O ŚMIERCI JACKA OLTERA
Kate Prozac, TAJEMNICA BOLESNA i inne wiersze
Dawid Staszczyk, DOSTATEK i inne wiersze
Juliusz Gabryel, CZARNY i inne wiersze

ROZMOWY I DYSKUSJE

SZKOŁA PRZETRWANIA I MAŁE CANNES. Z Leszkiem Kopciem rozmawia Bartosz Filip

ZAPISKI

Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (17) List do Waldka w Ciężkowicach
Marek Gajdziński, ZAPISKI LONDYŃSKIE (17): Abbey Road Beatlesów, Siódma Beethovena, Norwegian Wood Murakamiego
Krzysztof Kornacki, FILMOWCY SĄ ZADOWOLENI. CZY SŁUSZNIE? Po 38. Gdynia – Festiwalu Filmowym
Marek Wittbrot, SZKICE (VIII)
Henryk Grynberg, PAMIĘTNIK WSPÓŁCZESNY (wybór)

RECENZJE

Filip Szałasek, TAŃCZENIE O NIEWINNOŚCI
Joanna ‘frota’ Kurkowska, PÓŁKA PEŁNA POWIDEŁ (9)

ESEJ

Krzysztof Lipowski, ZAJRZEĆ DO DOŁU STAROŚCI

TU I TERAZ


Joanna ‘frota’ Kurkowska, DZIAŁO SIĘ, czyli powakacyjnie o wyjazdach
Piotr Sobierski, POZORNA RADOŚĆ (brudna wieś na musicalowej scenie)
Wojciech Boros, V KONKURS JEDNEGO WIERSZA IM. STANISŁAWA GOSTKOWSKIEGO, czyli – Powrót





 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...