BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 4 (21) 2014

OD REDAKCJI

WOJNA!!!

Wiktor Bater, PIERWSZĄ OFIARĄ WOJNY JEST PRAWDA
Nedim Useinov, NASZĄ WINĄ JEST, ŻE JESTEŚMY TATARAMI KRYMSKIMI
Paweł Zbierski, OD WIRTUALNEGO EUROMAJDANU DO REALNEGO PLACU SOLIDARNOŚCI
Michał Głuszek, ZIMNE WOJNY W CIEPŁYCH KRAJACH
Andrzej Grzyb, CZY BĘDZIE WOJNA?
Marta Okuniewska, NA WOJNĘ Z WIDZEM. O przemocy w filmach Michaela Hanekego
Marta Stańczyk, WOJNA OD KUCHNI. O kinie Rubena Östlunda
Andrzej Kasperek, PO CO KOMU DROGA, KTÓRA NIE PROWADZI DO KOŚCIOŁA?
Wanda Dittrich, Mariusz Wirski, WOJNA I POSTPAMIĘĆ W OBIEKTYWIE KAMERY
Emilia Lange-Borodzicz, PUSTYNIA BEZ ODPOWIEDZI. Wojna w Iraku w filmie
Magdalena Urbańska, TEN TEKST NIE MA TYTUŁU, ZAPRAWDĘ HITLER UMARŁ… O Sztuce dla dziecka Demirskiego i Strzępki uwag kilka
Malina Szczepańska, NAMALUJĘ CI WOJNĘ. Konflikt izraelsko-palestyński w komiksie
Monika Samsel-Chojnacka, KRAJ BEZ WOJNY. Mit szwedzkiej neutralności
Magda Malinowska, RYBKI I DREWNIANY PISTOLET. Echa wojny koreańskiej i jej skutków we współczesnym kinie Korei Południowej
Julia Gierczak, WOJNY DOMOWE BYWAJĄ ZABAWNE (tylko nie za bardzo)
Małgorzata Major, ROZRYWKOWE WOJNY W AMERYKAŃSKIEJ TELEWIZJI
Marta Cebera, POPRAW ZASŁONĘ! Muttawa w natarciu
Marta Tymińska, WOJNA W PIKSELACH
Marek Gajdziński, O WOJNIE SŁÓW KILKA NA MARGINESIE POLSKIEGO TŁUMACZENIA POWIEŚCI ANGLICY NA POKŁADZIE SKREŚLONYCH
Radosław Romaniuk, OGRODNIK. Z biografii Jarosława Iwaszkiewicza
Katarzyna Bałżewska, HANS CASTORP W KAMASZACH. O wojnie w Czarodziejskiej górze z punktu widzenia żołnierza, cywila i artysty
Przemysław Gulda, SZTUKA JEDZIE NA WOJNĘ
Ewa Hryniewicz-Yarbrough, MOJA STREFA WOJENNA
Grzegorz Torzecki, MAŁPIAKI, CZYLI JESZCZE NIE LUDZIE

ROZMOWY I DYSKUSJE

NARODOWOŚCI, NAZWY I INNE TARAPATY. O zawirowaniach historii na Wybrzeżu z Julianem Skelnikiem rozmawia Adam Kamiński
ROBIĆ TO, CO NIEMOŻLIWE. Z Jerzym Czechem, laureatem Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii przekładu na język polski, rozmawia Przemysław Rydzewski

PRZEKŁADY

Sofokles, EDYP W KOLONOS. W nowym przekładzie Antoniego Libery (fragment)
Borys Humeniuk, *** [NASZ PLUTONOWY TO CZŁOWIEK Z FANTAZJĄ...] Przełożyła Aneta Kamińska

PROZA

Krzysztof Lipowski, POWRÓT

POEZJA

Radosław Wiśniewski, SEN 14619 – A WIĘC WOJNA! i inny wiersz
Wojciech Brzoska, BASQUIAT i inne wiersze
Dawid Majer, FALSTART i inny wiersz

RECENZJE

Kuba Wojtaszczyk, PIONIERSKIE PRZEPRACOWYWANIE TRAUM. O powieści graficznej Naród zatracenia
Eugeniusz Sobol, W POSZUKIWANIU INNEJ ROSJI
Jan Burnatowski, FIASKO WOJENNYCH KOCHANKÓW. Na marginesach Sońki Ignacego Karpowicza

ZAPISKI

Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (21) Baby
Jan Bończa-Szabłowski, PIĘĆ WAŻNYCH SPEKTAKLI. Mocny sygnał z Gdyni
Krzysztof Kornacki, GLOBALNA HISTORIA LOKALNA (NADAL AKTUALNA). 39. Festiwal Filmowy w Gdyni
Piotr Sobierski, KU PRZESTRODZE. O udanej realizacji Pamiętnika z powstania warszawskiego w Teatrze Muzycznym w Gdyni
Artur Jabłoński, POTWOREK TATUSIA
Marek Wittbrot, SZKICE (XII)
Wojciech Boros, XIII PRANIE NA STRYCHU

OSTATNIA STRONA

Piotr Millati, O CO NAPRAWDĘ CHODZI PUTINOWI?

 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...