BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 1 (22) 2015

OD REDAKCJI

KONIEC UNIWERSYTETU?

Piotr Zamojski, PRAKTYKOWANIE UNIVERSITAS
Renata Gorczyńska, (NIE) BYĆ SLAWISTĄ W USA
ks. Krzysztof Niedałtowski, UNIWERSYTET – SZKOŁA BYCIA
Ewa Nawrocka, „BUNT NIE USTAJE, BUNT SIĘ UDORZECZNIA”
Jan Ciechowicz, POCHWAŁA UNIWERSYTETU
Antoni Pawlak, OD ENKLAWY DO FABRYKI
Stanisław Rosiek, BEZINTERESOWNOŚĆ
Adam Hlebowicz, SPÓR O FUNDAMENTY
Kazimierz Nowosielski, „CZASEM I UCZENI SĄ MĄDRZY”
Wiktor Bater, WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ, CZYLI JAK URATOWAĆ SZKOLNICTWO WYŻSZE
Monika Samsel-Chojnacka, GAUDEAMUS PO SZWEDZKU. Z CZEGO MOŻE SIĘ RADOWAĆ STUDENT PO DRUGIEJ STRONIE BAŁTYKU
Marek Gajdziński, LUL
Simona Jambor, CHILDREN OF THE REVOLUTION. PETER CARTELLIERI, ANTONIE HEINIG, GÜNTHER HORN. GŁOSY UCZESTNIKÓW REWOLUCJI STUDENCKIEJ W NIEMCZECH
Andrzej Lisak, MYŚLĄC O UCZELNI. MISTRZOWIE I UCZNIOWIE
Krzysztof Polkowski, NA DOBRY POCZĄTEK
Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku: Świeszewski. Kalinowska. Cześnik. Szachnowska. Ignatowicz. Czerwonka. Królikiewicz
Małgorzata Dorna, UNIWERSYTETY – MOJA MIŁOŚĆ. WŁASNYM TEKSTEM... O STATUSIE FILOLOGA SŁÓW KILKA
Artur Jabłoński, PUSTO, BO GŁUCHO
Julia Gierczak, WSZYSTKO, CZEGO NIE CHCIELIŚCIE WIEDZIEĆ O AKADEMII HUMANISTÓW
Małgorzata Major, ACA-FAN. POMIĘDZY FANDOMEM A AKADEMIĄ
Agata Włodarczyk, DZIAŁALNOŚĆ FANOWSKA NA UNIWERSYTECIE I UNIWERSYTET W DZIAŁALNOŚCI FANOWSKIEJ
Bogusław Wajzer, KASPAR HAUSER, CZYLI UNIWERSYTET. KILKA UWAG O KURIOZALNOŚCI I DOSTOJEŃSTWIE AKADEMII

ZAPISKI

Radosław Młynarczyk, NIEZNANA POWIEŚĆ MARKA HŁASKI
Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (22) PART(UM/TY)TURY
Marek Wittbrot, SZKICE (XIII)
Mateusz Węgrzyn, MAGIA ODDECHU
Michał Bzinkowski, GDY MILKNĄ WSZYSTKIE CYKADY. KATABAZA JORGOSA SEFERISA KU ŚWIATŁU
Wojciech Boros, GOSTKOWSKI PO RAZ SZÓSTY!

ROZMOWY I DYSKUSJE

„Kryzys jest początkiem czegoś nowego”. O uniwersytecie i edukacji kulturalnej z Jackiem Friedrichem, dyrektorem Muzeum Miasta Gdyni, historykiem sztuki, rozmawia Bartosz Filip
Wolność życia i pisania. Z Jiřim Červenką rozmawia Karol Maliszewski
Od nauczyciela w Charzykowach do studenta w Sopocie. O dziejach edukacji – nie tylko prywatnej – na Kaszubach z Julianem Skelnikiem rozmawia Adam Kamiński
Aktor drugiej kategorii lub Nie spełniamy marzeń. Z Markiem Kaczanowskim – dyrektorem Państwowego Studium Wokalno-Aktorskiego w Gdyni – rozmawia Piotr Sobierski
Doktoranci w natarciu. Z Agatą Włodarczyk, jedną z pomysłodawczyń projektu Doktowykłady, czyli humanistyka oczami młodych naukowców, rozmawia Małgorzata Całka

RECENZJE

Kuba Wojtaszczyk, PARNAS UCZONYCH. GENIALNI. LWOWSKA SZKOŁA MATEMATYCZNA
Elżbieta Mikiciuk, LIŚĆ BIAŁODRZEWU
Przemysław Gulda, POMNIK AWANGARDY. O AWANGARDZIE MUZYKI KOŃCA XX WIEKU MARCINA BORCHARDTA
Joanna ‘frota’ Kurkowska, PÓŁKA PEŁNA POWIDEŁ (13)
Bernadetta Darska, ROZMOWA TO SPOTKANIE
Andrzej Mestwin Fac, O POEZJI CZASÓW PRZESZŁYCH. ŻYCIE. WYDANIE DRUGIE POPRAWIONE

PRZEKŁADY

Jiři Červenka, NA TRZECH KRÓLI I INNE WIERSZE. Z czeskiego przełożył Karol Maliszewski
Jorgos Seferis, DROZD. Z greckiego przełożył Michał Bzinkowski

PROZA

Zbigniew Mentzel, TARŁO
Andrzej Grzyb, ZA OKNEM

POEZJA

Artur Tomaszewski, 1 LISTOPADA I INNE WIERSZE
Aleksandra Dańczyszyn, D-26 NATRYSK I INNE WIERSZE
Marcin Fedoruk, DLA RYBIKA CUKROWEGO I INNE WIERSZE
 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...