BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 2 (23) 2015

OD REDAKCJI

KULTURA FETYSZU?

ZAMIAST WSTĘPU

FETYSZ W SZTUCE. ROZMOWĘ Z JACKIEM FRIEDRICHEM, KRZYSZTOFEM KORNACKIM I ADAMEM KAMIŃSKIM PROWADZI PAWEŁ HUELLE

KULTURA FETYSZU

Wojciech Bęben, POSIADAJĄCE MANA. FETYSZE RDZENNYCH MIESZKAŃCÓW AUSTRALII I OCEANII
Stanisława Budzisz-Cysewska, KAUKASKI FETYSZ
Małgorzata Dorna, CIAŁO JAKO FETYSZ. ROZWAŻANIA Z POGRANICZA MATERII I DUCHA
Magdalena Urbańska, „ZAPOMNIJ O SWOJEJ BIELIŹNIE JESTEŚMY WOLNI”. WOLNOŚĆ JAKO FETYSZ POKOLENIA BITNIKÓW. PERSPEKTYWA
FILMOWA
Tomasz Lasek, OBCE CIAŁO. FETYSZYZACJA KOBIET W BLOCKBUSTERACH
Marta Stańczyk, FIZJOLOGIA W KINIE. DEFETYSZYZACJA KOBIECEGO CIAŁA W EKSTREMIZMIE FRANCUSKIM
Wanda Dittrich, Mariusz Wirski, FETYSZ JAKO KONSTRUKT FILMOWY W KONTEKŚCIE TEORII PSYCHOANALITYCZNYCH
Aleksandra Zając-Kiedysz, CHARLIE I FABRYKA BUTÓW. RZECZ O MUSICALU KINKY BOOTS
Dawid Majer, SPLUWA W RĘKU KONTRKULTURY. HUNTER S. THOMSON I WILLIAM S. BURROUGHS
Anna Król, SZAFA. O RZECZACH OSOBISTYCH JAROSŁAWA IWASZKIEWICZA
Marek Gajdziński, SAMOFOTKA Z OGRODEM TORTUR W TLE
Małgorzata Major, OD KAWY Z PIANKĄ DO SZPILEK MANOLO BLAHNIKA. W POGONI ZA POPKULTUROWYM FETYSZEM
Agata Włodarczyk, OŁTARZYK FANOWSKICH ŚWIĘTOŚCI
Marika Markowska, MUSI „SIĘ DZIAĆ”. O FETYSZYZACJI DZIAŁANIA
Zbigniew Mańkowski, NOWOŚĆ: FANTAZMAT I FETYSZ
AKADEMIA SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU: MIETO OLSZEWSKI
Michał Głuszek, BLADY STRACH. FETYSZYZACJA JASNEJ SKÓRY W AZJI POŁUDNIOWEJ, WSCHODNIEJ I POŁUDNIOWO-WSCHODNIEJ
Monika Samsel-Chojnacka, MRÓWKI, ŁABĘDZIE I KARCZOCHY. FETYSZ SKANDYNAWSKIEGO DESIGNU

POEZJA

ks. Jan Sochoń, UTRAPIENIE I INNE WIERSZE
Adrian Sinkowski, IMPAS I INNE WIERSZE
Bogdan Prejs, CZERWONA SUKIENKA I INNE WIERSZE
Anna Dwojnych, SŁOWO NA NIEDZIELĘ I INNE WIERSZE

PROZA

Wojciech Kuczok, SNY FETYSZYSTOWSKIE
Dariusz Szymanowski, PLAGA

PRZEKŁADY

Huang Lihai, LIST Z TYBETU I INNE WIERSZE. Z CHIŃSKIEGO PRZEŁOŻYŁA WU LAN

ROZMOWY I DYSKUSJE

CZY MARYNARKA WOJENNA MOŻE BYĆ FETYSZEM? Z JULIANEM SKELNIKIEM ROZMAWIA ADAM KAMIŃSKI
PRZEPRASZAM, ALE MAM KRYZYS JAZZOWY. Z OLEM WALICKIM, KONTRABASISTĄ, KOMPOZYTOREM I PRODUCENTEM NIE TYLKO O KASZUBACH I NAJNOWSZEJ PŁYCIE KASZEBE II, ROZMAWIA PRZEMYSŁAW RYDZEWSKI
KORZENIE I OWOCE FETYSZU. Z MIETEM OLSZEWSKIM ROZMAWIA ARKADIUSZ SYLWESTROWICZ
W NIEPRZYTOMNOŚCI. WOJCIECH KUCZOK OPOWIADA POTOCZYŚCIE ­PAULINIE ŁASZEWSKIEJ

RECENZJE

Kuba Wojtaszczyk, SEKCIARSTWO IN SPE. W RODZINIE OJCA MEGO
Eugeniusz Sobol, WILEŃSKIE PIELGRZYMOWANIE. O LITWINIE W WILNIE HERKUSA KUNČIUSA
Filip Szałasek, EFEKT LINKEGO

ZAPISKI

Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (23) KAPELUSZ MAĆKA
Andrzej Fac, MŁODY GDAŃSZCZANIN WSPOMINA GRASSA
Marek Wittbrot, SZKICE (XIV)
Henryk Grynberg, STRUGANIE MARCHEWKI (Z BIEŻĄCEGO PAMIĘTNIKA)
Piotr Sobierski, BĘDZIE KRWAWA RZEŹ. O 36. PRZEGLĄDZIE PIOSENKI AKTORSKIEJ WE WROCŁAWIU, ZASKAKUJĄCYM PROGRAMIE I KONFLIKCIE ZA WSCHODNIĄ GRANICĄ
Zbigniew Walczak, DOKĄD IDZIESZ, MŁODA LITERATURO? MALT 2014
 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...