BLIZA - Kwartalnik Artystyczny nr 3 (24) 2015

OD REDAKCJI

PRZYSZŁOŚĆ KINA

Magdalena Urbańska, KINO POSTWOLNOŚCIOWE – DZIŚ I JUTRO. Przemiany narodowej kinematografii
Małgorzata Major, PRZYSZŁOŚĆ KINA W RĘKACH TELEWIZJI?
Magdalena Gawłowska, SPÓJRZ, TO NA NAS PATRZY! O kinie zaangażowanym społecznie
Julia Gierczak, FILMY, KTÓRE ZNAMY. Jak przestałam się bać, że kino kiedykolwiek się skończy
Katarzyna Maćkała, FILM JAKO WSPÓLNOTA. O postrzeganiu rzeczywistości w Blowup Michelangela Antonioniego
Paweł Biliński, HISTORIA FILMU WEDŁUG GYÖRGYA PÁLFIEGO
Paweł Zbierski, DIUNA JODOROWSKIEGO. O filmie, który dotąd nie powstał
Przemysław Gulda, FILM W HEŁMIE. Czy rzeczywistość wirtualna zmieni kino?
Marta Tymińska, Kino w konsoli
Magda Malinowska, FULL FRONTAL. Seks i nagość w kinie najnowszym
WYDZIAŁ MALARSTWA AKADEMII SZTUK PIĘKNYCH W GDAŃSKU: WOJCIECH FANGOR
Wojciech Kuczok, O PRZYSZŁOŚCI KINA
Filip Szałasek, W PUSTYNI EKRANU. O wideo w powieściach Dona DeLilla
Paulina Pohl, WES ANDERSON I PERYFERIA „KINA ATRAKCJI”
Monika Samsel-Chojnacka, ERA WYKLUCZONYCH
Marek Gajdziński, PRZYSZŁOŚĆ BĘDZIE ZASKAKUJĄCA
Wanda Dittrich, Mariusz Wirski, POWRÓT DO PRZESZŁOŚCI (KINA) A PRZYSZŁOŚĆ X MUZY
Grażyna Świętochowska, PRZEDSIONEK PRZYSZŁOŚCI: KINO MIĘDZY „NĘDZNYM OBRAZEM” I MASH-UPEM. Przypis do dającego się uogólnić przypadku
Aleksander Świeszewski, WIATR OD ZACHODU?

POEZJA

Martyna Tomczyk, BAJKA I BALONIK i inne wiersze
Adam Majewski, OBRÓT RZECZY i inne wiersze
Ewa Polińska-Mackiewicz, HAGADA (fragment poematu Anabasis)
Jakub Sajkowski, PIELGRZYMKA MOTOCYKLISTÓW i inne wiersze

ROZMOWY I DYSKUSJE

ZANIKA KINO ŚRODKA. GOLEM ZJADA STARĄ RZECZYWISTOŚĆ. Z Agnieszką Holland rozmawia Maja Holzinger
KONIEC KINA? Z Romanem Gutkiem, założycielem i współwłaścicielem Gutek Film, rozmawia Piotr Sobierski
KINO UMIERA. Na szczęście pozostaje nam film. Oraz refleksja. Nad samym sobą. Z Januszem Majewskim, twórcą takich filmów jak Zaklęte rewiry, Lekcja martwego ­języka czy C.K. Dezerterzy, rozmawia Marek Gajdziński
POWRÓT DO KINA MYŚLI. Z Robertem Glińskim rozmawia Krystyna Weiher
PRZYSZŁOŚĆ KINA. Z Arturem Liebhartem, dyrektorem Against Gravity, organizatorem festiwalu Docs Against Gravity FF, rozmawia Przemysław Rydzewski
OBRAZY TELEWIZYJNE. O sztuce w kontekście kina i tv z Wojciechem Fangorem rozmawia Arkadiusz Sylwestrowicz
Gdyńskie obyczaje kinowe. Z Julianem Skelnikiem rozmawia Adam Kamiński

RECENZJE

Paweł Huelle, ALFABET PO BRUKSELSKU
Kuba Wojtaszczyk, UPAŁ W KINIE. O książce Pamiętam, że było gorąco. Rozmowa z Tadeuszem Konwickim

PROZA / PRZEKŁADY

Miljenko Jergović, ALKATMER. Z chorwackiego przełożył Miłosz Waligórski

PROZA

Krzysztof Lipowski, RZEKA

ZAPISKI

Adam Wiedemann, UCHO W ROSOLE (24) GONDOLIERZY ZNAD WISŁY
Małgorzata Całka, TOŻSAMOŚĆ MANEKINA-SOBOWTÓRA W TWÓRCZOŚCI TADEUSZA KANTORA
Marek Wittbrot, SZKICE (XV)
Eugeniusz Sobol, INTYMNE ŻYCIE ANNY ACHMATOWEJ
Paweł Baranowski, POŁOWY, POŁOWY!


 

BLIZA Nr 3 (30) 2017

ADAPTACJE

Drodzy Czytelnicy!

Na co dzień nie uświadamiamy sobie, jak ważną rolę odgrywa i jak wszechobecna jest adaptacja. To nie tylko mniej lub bardziej skomplikowane próby przetworzenia choćby literatury na spektakl, film czy serial, to wszelkie usiłowania opowiedzenia jednej formy przez drugą, także odzwierciedlenia w kompozycji ogrodu elementów Wszechświata czy wprowadzenia pluszowego misia w możliwie wiele sfer ludzkiego życia, gdy adaptacja dotyczy kultury pop. I o tym także piszą nasi autorzy.
Adaptacja wymaga finezji, wyczucia i talentu tłumacza. Rozumienia pierwszego języka i umiejętności wyrażania się w drugim. Adaptujący ma do dyspozycji kilka filozofii i wiele możliwości. Musi wybierać i potwierdzać swój wybór, udaje się to różnie, a rezultaty działań oceniają eksperci i publiczność.
My także pochyliliśmy się nad różnymi formami tej sztuki. Oprócz współpracujących z nami krytyków i recenzentów w numerze opowiadają o nich także sami twórcy, wybitni pisarze, filmowcy, plastycy.
Wewnątrz dołączamy także nawiązujący odważnie do tematu arkusz plastyczny Jacka Kornackiego ze współpracującej z nami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Śmiało możemy więc życzyć nie tylko ciekawej lektury, ale i uczty wizualnej.

Adam Kamiński

Więcej...