Szukać swojej prawdy…

 

O religii, obyczajach, sztuce z Maciejem Świeszewskim rozmawia Adam Kamiński

 

Adam Kamiński: Pisze się o tobie, Macieju, jako o artyście-filozofie. Moim zdaniem jesteś na pewno malarzem religijnym w takim szerokim rozumieniu. Zakładającym, że człowiek nie jest we wszechświecie sam i przypadkowo. Poza tym w twojej twórczości występują motywy między innymi biblijne. Wypatrzyłem na twoich obrazach takie elementy jak: Wieża Babel, Ostatnia Wieczerza, Arka Noego, Ukrzyżowanie, tematy apokaliptyczne, Sąd Ostateczny, danse macabre

Maciej Świeszewski, fot. Adam Kamiński Maciej Świeszewski, fot. Adam Kamiński


Maciej Świeszewski:
„Malarz religijny” to chyba jednak źle powiedziane. Ostatnia Wieczerza to obraz o tematyce religijnej, a nie obraz religijny. Jakbym miał malować obraz o tej tematyce przeznaczony do kościoła, namalowałbym zupełnie inny. Malowałem swoją interpretację artystyczną tego wielkiego tematu, który jest poruszany przez wielu artystów, to temat, który porusza wyobraźnię kolejnych pokoleń i jest niewyczerpany. Można go w każdej epoce, w każdym czasie, bez względu na to, czy ktoś czuje się marksistą, czy jest wierzący, czy nie, podjąć i interpretować. A dlaczego taki temat wybrałem? Przecież to są nasze korzenie, to są wzorce, to jest odniesienie do całej naszej kultury, do korzeni drzewa naszego życia. Wieża Babel czy Arka Noego albo Sąd Ostateczny – każdy z nas się z tym tematem spotyka, prawie każdy artysta i każdy człowiek. Dlatego poświęciłem się na wiele lat temu zagadnieniu.

Adam Kamiński: Nie ma jednak wątpliwości, że zakładasz istnienie Absolutu.

Maciej Świeszewski: Absolutnie tak, przez całe życie szukałem i go szukam. To jest największa męczarnia mego życia. A z drugiej strony wydaje mi się, że to jest coś, co człowieka pobudza i w jakiś sposób napędza duchowo, intelektualnie. Życie bez Absolutu jest ubogie.

Adam Kamiński: Chciałbym zapytać właśnie o twoje widzenie ludzkich kontaktów z Absolutem, Bogiem, Sakralną Rzeczywistością. Jest taki obraz, na którym widzę dwóch ludzi siedzących w czymś w rodzaju współczesnej jaskini. Jeden z nich próbuje zobaczyć źródło światła, które jest na górze, a drugi zasłania mu je, składając na jego oczach dłonie jak do modlitwy. Motyw jaskini Platona, motyw barokowy, motyw niemożności dotarcia do Absolutu, do światła… Można spytać, czy to właśnie człowiek sam sobie przeszkadza w kontakcie ze światłem?

Maciej Świeszewski, Trwanie, akwaforta z 1977 roku Maciej Świeszewski, Trwanie, akwaforta z 1977 roku


Maciej Świeszewski:
Wydaje mi się, że człowiek w ogóle boi się światła i boi się prawdy. Człowiek się oszukuje i nagle ma takie czy inne powody do zaciemniania obrazu świata, zasłaniania światła i niemówienia prawdy. Poza tym poszukiwanie nie jest dane wszystkim ludziom. Nie mówię tutaj o sobie, że mam taki dar, ale próbuję w taki czy inny, mniej lub bardziej udolny sposób, a większość ludzi w ogóle niczego nie szuka. Jedyne poszukiwanie światła kojarzą z pieniędzmi czy z tak zwaną karierą. To też jest innego rodzaju problem społeczny, który się teraz wytworzył. Na przykład w sztuce. Jak stajesz przed wielkimi mistrzami i ich dziełami, to stoisz i się nie zastanawiasz, ile to kosztuje, tylko czujesz, że to jest niezwykłe, piękne, wspaniałe. A przed tak zwaną „topową” sztuką współczesną większość odbiorców stoi i się zastanawia, ile to kosztuje. I tylko to jest istotne, nic więcej. Poczytaj, posłuchaj relacji na temat takich czy innych sukcesów artystów, tam się nie mówi o tym, czy rzeczywiście to jest coś wielkiego, tylko po prostu, jaką cenę rynkową to ma. To się stało jakimś pseudotowarem, jakąś bzdurą! A może tak powinno się robić? Nie wiem.

Adam Kamiński: Widać, że jesteś jednym z tych artystów, dla których warsztat, kunszt, rzemiosło jest bardzo istotne. To też ustawia ciebie wśród tych, dla których nie jest najistotniejszy efekt kasowy, szybki i łatwy, ale przede wszystkim rezultat, z którego chyba sam przede wszystkim byłbyś zadowolony, który sprawia Tobie jako artyście, mającemu swój gust i swoje preferencje, satysfakcję. Mam wrażenie, że obrazy malowałbyś też, gdyby niewiele osób miało je zobaczyć albo nawet nikt.

Maciej Świeszewski: W sumie maluję przede wszystkim dla siebie, ja nie maluję tylko dla ludzi czy na sprzedaż, wtedy zbiłbym fortunę i malował to, co wieszają – optymistyczne obrazki, które łatwo można sprzedać. Ja po prostu kocham malarstwo, które jest niezwykłą dziedziną sztuki, i najwyżej cenię sobie wolność twórczą i wolność wypowiedzi.

Adam Kamiński: Sztuka jest jak piękna kobieta?

Maciej Świeszewski: Może tak, ale nawet Miss Świata nie zawsze podoba się wszystkim. Nie mam zamiaru zwracać uwagi na gusta tylko dlatego, że oni nie dostrzegają tego piękna albo nie mogą go dostrzec. Kształciłem się na akademii, malowałem, jeździłem po świecie po to, żeby poznać piękno i jego różnorodność. Podróżując, zawsze zwiedzałem wystawy i muzea, aby zobaczyć dzieła w oryginale. Tak mi się ułożyło życie, że mogłem wiele podróżować, wiele poznawać, widzieć i nie odczuwam potrzeby, żeby odchodzić od świetnego warsztatu tylko dlatego, że to jest w pewnym momencie niemodne czy niezrozumiałe. To zaraz będzie modne, już jest modne…

Adam Kamiński: Dla mnie dobrze widoczna w twoich obrazach jest tradycja Hieronima Boscha, pierwszego surrealisty. Wykrzywione twarze, ludzkie maski, ciemna tonacja wydają się ukazywać rzeczywistość zniekształconą, niejasną, niepełną.

Maciej Świeszewski: Mnie się wydaje, że obok pięknej, wspaniałej rzeczywistości jest rzeczywistość straszna, ze śmiercią, chorobami, z działalnością człowieka, z tym, co dzieje się na świecie. Może tego na co dzień nie widać, ale jeżeli bliżej się temu przyjrzysz, jeżeli poleżysz w szpitalu, pójdziesz gdziekolwiek w miejsce, gdzie masz kontakt ze śmiercią, od czego wszyscy uciekają w tej chwili, to zobaczysz inną prawdę, która istnieje obok fascynującej, pięknej prawdy… Pamiętam zwiedzanie w wieku szkolnym Stutthofu czy Auschwitz, do końca swoich dni tego nie zapomnę. Teraz, jak przejeżdżaliśmy z dziećmi koło Krakowa, mój syn chciał wejść do Auschwitz, ja powiedziałem: „Ja tam nie wejdę”. Po prostu już wiem, że w tej chwili nie byłbym w stanie znieść tego, co tam się stało, tej masakry, tej deformacji człowieka, tego koszmarnego poniżenia. Trzeba też o tym pamiętać, ku przestrodze. Zresztą Wróblewski czy Linke, wielcy polscy twórcy, w genialny sposób to pokazali (to, że taki wielki, tak niezwykły artysta jak Linke nie doczekał się jeszcze prawdziwego opracowania, prawdziwej książki to jakaś kpina!).

Adam Kamiński: Mam wrażenie, że w twojej sztuce jednym z istotniejszych tematów jest czas, ale czas widziany z perspektywy jednostki wobec wieczności. Chciałbym, żebyś spróbował pokusić się o próbę odpowiedzi na pytanie, gdzie jest w tej chwili Bóg? Co się z Nim stanie w przyszłości? Nie da się zaprzeczyć, że świat niesłychanie przyspieszył, ciągle przyspiesza i ma się poczucie zagubienia rzeczy najważniejszych.

Maciej Świeszewski, kompozycja Manhattan, akwaforta z 1978 roku Maciej Świeszewski, kompozycja Manhattan, akwaforta z 1978 roku


M
aciej Świeszewski: Gdzie jest Bóg i co z Bogiem będzie? Gdybym na to odpowiedział, stałbym się najwybitniejszym intelektualistą na świecie. Nie podejmuję się dać takiej odpowiedzi, ale wydaje mi się i coraz bardziej jestem o tym przekonany, że życie bez poszukiwania Boga, bez względu na to, czy owocnego czy też nie, jest jałowe i puste. Takie jest moje przekonanie, człowieka, który wiele przeżył i widział. A czas? Przeraża mnie jego upływ, że człowiek w jakiś sposób przemija, ile w tym wszystkim jest absurdu i niewytłumaczalności. Ale to też jest fascynujące. Człowiek coraz bardziej może wniknąć w te zagadki dzięki zdobyczom nauki. Fascynuję się astronomią, mój ojciec był astronomem z zamiłowania, budował teleskopy. Wieczorami siadam i patrzę na niebo lub oglądam filmy o wszechświecie, dopiero spotkanie z nieskończonością pokazuje małość nas wszystkich. Naszych frustracji, naszych wielkości, że one nic nie znaczą.

Adam Kamiński: Czujemy, że współczesny człowiek nie ma czasu na ciszę. Z kolei bez ciszy nie jest możliwy tak naprawdę kontakt nie tylko z Bogiem, z Absolutem, ale także z sobą. Stajemy się coraz bardziej bezwolnymi lalkami w rękach nowoczesnej techniki, komunikacji, mediów, Internetu. Nie wiem, czy nie o tym jest twój obraz z ogromną małpą siedzącą nad światem. Obok stoi naukowiec, taka forma pośrednia między małym światem a wielką małpą, która jest tworem tego naukowca…

Maciej Świeszewski: Chciałem pokazać na tym obrazie zadumę, kpinę z nas jako marionetek, kukiełek, lalek bezwolnych, które poddają się rygorom, i małpę, która patrzy na to wszystko w zadumie większej niż ludzie. Niż my wszyscy.

Adam Kamiński: Zinterpretowałem ten obraz jako ostateczny stopień podporządkowania człowieka czemuś niższemu, głupiemu… Jakby rządził nami już nie intelekt, ale niższa istota, którą sami stworzyliśmy. Może to być znak zaplątania człowieka np. w świat mediów. Rządzi nami telewizja, Internet…

Maciej Świeszewski: Człowiek wyzwolił się z niewolnictwa, a popadł w takie niewolnictwo, jakiego nigdy jeszcze nie było. Na czym nasza wolność tak naprawdę polega? To są tylko pozory, jeśli nie zapłacisz za dwa miesiące rachunków, będziesz miał wyczyszczoną kartę, to się szybko przekonasz, na czym polega wolność. Jeśli się znajdziesz na ulicy, bez środków do życia, zostaniesz wyeliminowany przez społeczeństwo. A społeczeństwo chce cały czas być w szumie, w telewizji, w Internecie, żeby tylko nie zobaczyć swojej pustki. Stąd też bierze się nowa sztuka, która przesiąkła tym wszystkim, stała się już tak pusta i tak jałowa, że właściwie nie wiem, czy to jest w ogóle sztuka…

Adam Kamiński: Można zamknąć naszą rozmowę pytaniem, jaka jest w świecie, o którym mówiliśmy przez chwilę, rola artysty? Jakie stawiasz zadania dla siebie, dla kolegów?

Maciej Świeszewski: Trzeba pamiętać o jednej rzeczy. Tak zawsze zresztą było, obok twórczości i sztuki istnieje działalność społeczno-
-polityczno-artystyczna. Gdyby jej nie było, to być może pewne rzeczy, pewne idee by się nie zrodziły i nie mogłyby być zrealizowane. Przypatrz się jednak hasłom wolności obecnych awangardyków. Przecież to jedno wielkie oszustwo, wolność jest wtedy, kiedy maszeruje się w ich szwadronie, tylko oni mają rację. Oni są tak otwarci na siebie jak nikt, ale ich nienawiść do tradycji, do wszystkiego tego, co było, jest u nich zadziwiająca i zastanawiająca. To jest świetny materiał dla psychiatrów i psychologów. Nie mnie ich oceniać. Niech oni się tam w tych ziemniakach, kartoflach, jajach kwaszą, kłócą, onanizują, polewają uryną. Jestem zafascynowany, że coś takiego istnieje, bo to świadczy o jednym: że są elity i są niziny – społeczne, duchowe, intelektualne. Łatwo się wyśmiewa z pewnych idei, do których się nie dorasta. Druga sprawa to to, że agresywna ofensywa obecnych awangardyków lub inaczej lumpenartu powoduje zamęt w głowach nawet u ludzi wykształconych… Grunt to dobra oprawa medialna i wspominany wyżej szum…

Adam Kamiński: A zobowiązania społeczne?

Maciej Świeszewski: Artysta nie jest politykiem, on jest od tego, żeby tworzył i realizował to, co chce powiedzieć. To jest różnica pomiędzy twórczością a produkcją. Czy każdy artykuł w prasie jest dziełem literackim? Nie jest. Artysta czasami stworzy parę rzeczy niezwykłych, a czasem nawet wielkich. Twórczość, nie oszukujmy się, nie jest od razu czymś wyjątkowym, ale wydaje mi się, że najważniejszą sprawą w życiu artysty jest spotkanie takich tematów i danie takich odpowiedzi, które są, być może, niepopularne, ale niezwykłe, i one posuwają cały rozwój duchowy człowieka. Ludzie, stykając się ze sztuką, rozwiązują różne problemy, ten kontakt owocuje w ich życiu – w ich postawach, w poglądach, w zapatrywaniach.

Adam Kamiński: Wydajesz mi się człowiekiem bardzo wyciszonym, skupionym na wewnętrznych obrazach. Podstawą dobrej sztuki jest też umiejętność wsłuchania się w siebie.

Maciej Świeszewski: To jest podstawa. Poruszyłeś tu bardzo ważny problem. Wsłuchiwanie się w siebie jest bardzo ryzykowne i trudne, bo można znaleźć dno, płyciznę, mieliznę i rafy. Wsłuchiwanie się tylko w głos dyktatorów mody sztuki jest bardzo fajne, wsłuchujesz się w to czy tamto i otrzymujesz gotowe, ale powierzchowne rozwiązania. Wsłuchiwanie się w siebie to jest ciężka droga. Istnieje też alternatywna droga – tworzenie naśladowcze, bez wysiłku intelektualnego i duchowego, takie przywłaszczanie osiągnięć innego twórcy. Moim zdaniem jednakże brak wsłuchiwania się w siebie jest zatrważający…

Maciej Świeszewski, Mitomania , akwaforta z 1975 roku Maciej Świeszewski, Mitomania , akwaforta z 1975 roku

Adam Kamiński: Żeby tworzyć, potrzebna jest cisza i samotność?
Maciej Świeszewski: Jestem człowiekiem ciszy i dla mnie najważniejsza jest samotność. Zamykam się w pracowni, siedzę i maluję i nikogo nie słyszę prócz siebie i szukam tego, co jest dla mnie najważniejsze. Być z daleka od zgiełku. Japończycy mają rację, kiedy mówią o kulturze europejskiej i amerykańskiej, że to kultura ucha, a nie oczu, a oni uważają, że sztuki plastyczne to kultura oka. Delektowanie się pięknem, linią, harmonią. Myśmy to zatracili. Muzyka czy malarstwo, wszystko to, co jest oparte na matematyce, na geometrii, jest czymś niezwykłym, sięga Absolutu w jakiś sposób. A reszta jest przypadkowa, popatrzysz, podejrzysz, zapominasz w ogóle, co widziałeś. Spójrz na świątynie, dawne świątynie były symfonią geometrii, tam nie ma rzeczy przypadkowych, tak samo w malarstwie, np. Sąd Ostateczny Memlinga oparty jest na wykresie matematycznym. Tylko czasem się wydaje, że ktoś przyszedł, usiadł, namalował. Nie, to była wielka praca filozoficzna oparta także na matematyce i wspaniałe rzemiosło.

Adam Kamiński: W ogóle to jest cecha dobrej sztuki, a dla mnie też najpiękniejsze dzieła literackie są dziełami dobrze skonstruowanymi. Muszą mieć piękny język, muszą poruszać uczucia i intelekt, ale jedną z istotniejszych rzeczy jest też konstrukcja. To, żeby nie było w nich elementów przypadkowych, elementów niepotrzebnych, żeby wszystko prowadziło do ostatecznego sensu.

Maciej Świeszewski: Przykładem tego jest Rękopis znaleziony w Saragossie. To jest w sumie wiedza tajemna, to jest książka oparta na kabale, ale to się dopiero odkrywa, gdy się człowiek zaczyta i zagłębi. Człowiek błądzi, szuka, ponosi klęski, porażki i to jest fascynujące. Jak nie wiem, co robić, to siadam i czytam klasyków. Wracam do tego, co najważniejsze, do Homera, do Manna czy Hessego.

Adam Kamiński: Gombrowicz twierdził, że artysta, zanim zacznie tworzyć, powinien przede wszystkim zbudować swoją osobowość. Podstawową rzeczą jest własne wnętrze i z niego rodzi się sztuka, sztuka będzie jak osobowość – płytka albo głęboka, sztampowa albo oryginalna. Sztuka powinna być emanacją oryginalnego, wolnego ducha człowieka.

Maciej Świeszewski: Żyjemy w świecie różnych przewartościowań. Widzimy, że tylko łatwe, lekkie i przyjemne jest akceptowalne. Wszystko, co stwarza problemy, jest czymś przerażającym. Artyści tyle wieków walczyli o to, by być wolnymi i otwartymi, a popadli w niewolnictwo, którego nigdy nie mieli. To są niewolnicy, robotnicy na usługach kuratorów. W tej chwili kurator dyktuje, co kto ma robić, wystarczy, że artysta zrobi coś wbrew niemu, to już go nie ma, ale jeśli zostanie u kuratora „w stadninie”, to się świetnie nazywa, jest zatrudniony, to ma świetną publicystykę, świetne wystawy itd. Oni są współczesnymi niewolnikami, mnie jest ich żal. Gdzie oni mają czas, żeby się zasłuchać w swoje „ja”? Nie mają czasu na nic, muszą wciąż śledzić w Internecie, czy o nich dobrze napisali, czy nie. Mnie to naprawdę nie interesuje. Ja szukam swojej prawdy, idąc swoją drogą, niezależnie od wiatrów historii i krytyki.

 

Komentarze 

 
#17 essay writing serviceEssayErudite
2017-07-26 10:48 | email: pcdser@outlook.com | adres ip: 178.137.166.83
Essay writing Service - EssayErudite.com

We value excellent academic writing and strive to provide outstanding essay writing services: essayerudite.com each and every time you place an order. We write essays, research papers, term papers, course works, reviews, theses and more, so our primary mission is to help you succeed academically.

Don't waste your time and order our essay writing service today!
 
 
#16 Buy Paidu 58913 Japan Movt Male Quartz Watch Rotational Scale Wristwatch with Steel Band 5.58$, sku#134566502DacadGep
2017-07-26 09:57 | email: 9@nisabt.pw | adres ip: 46.118.119.191
 
 
#15 New package XRumer 16.0 + XEvil 3.0 solve of captchas Google, Facebook, Captcha.Com, SolveMedia, BingFlossietak
2017-07-26 08:26 | email: flossierap@mail.ru | adres ip: 93.170.187.48
Revolutional update of SEO/SMM software "XRumer 16.0 + XEvil 3.0":
captchas regignizing of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another subtypes of captchas,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM programms: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

Interested? You can find a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
See you later!


XRumer20170725
 
 
#14 Revolutional package XRumer 16.0 + XEvil 3.0 bypass of captchas Google, Facebook, Captcha.Com, SolveMedia, BingFlossietak
2017-07-26 03:08 | email: flossierap@mail.ru | adres ip: 93.170.187.48
Absolutely NEW update of SEO/SMM software "XRumer 16.0 + XEvil":
captcha solution of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another subtypes of captcha,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

Interested? There are a lot of demo videos about XEvil in YouTube.
See you later ;)


XRumer20170725
 
 
#13 buy essayBuyEssay
2017-07-25 18:15 | email: vulcks@outlook.com | adres ip: 46.118.126.198
Buy Essay - EssayErudite.com

Where to Buy Essay Online ? Our experienced writers can boast higher degrees in addition to exceptional writing skills. You now have a great chance to buy essay: essayerudite.com/buy-essay/ papers online with only a couple of clicks.
 
 
#12 write my essay for meEssayForMe
2017-07-25 16:49 | email: yofujm@outlook.com | adres ip: 46.118.120.154
We Can Write Your Paper For You - EssayErudite.com

Can You Write My Essay for Me: essayerudite.com/.../ ? How many times do students worldwide ask this question without finding an answer?
We'd rather not check the official statistics. At the same time, essays appear to be probably among the most popular academic assignments.
Students from various education establishments need to complete them constantly. If you are among those lucky ones, feel free to contact our customer service department and opt for an essay writing help
 
 
#11 Revolutional software XRumer 16.0 + XEvil 3.0 bypass more than 8400 type of CAPTCHAsFlossietak
2017-07-25 16:16 | email: flossierap@mail.ru | adres ip: 93.170.187.48
Absolutely NEW update of SEO/SMM package "XRumer 16.0 + XEvil":
captchas solving of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another subtypes of captchas,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

Interested? There are a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
Good luck!


XRumer20170725
 
 
#10 write my paperStevennub
2017-07-25 12:01 | email: xghnmb@outlook.com | adres ip: 37.115.185.193
Write My Paper - EssayErudite.com

Looking for an expert to write my paper: essayerudite.com/.../ for you? You are at the right place.
Providing superior writing service appears to be our main specialization and passion.
Our website is the best destination for every English-speaking student who calls for assistance when handling his or her daily academic tasks.
 
 
#9 dissertation writing serviceRogerExcag
2017-07-25 09:49 | email: pkolmh@outlook.com | adres ip: 46.119.120.133
Dissertation Writing Service - EssayErudite.com

Our essayerudite.com/.../ provides a full-scale writing assistance accessible online 24/7.
Apart from many other writing companies, we are rather picky when forming a professional staff of experts.
Moreover, we try to make our every customer feel safe and pleased with the service.
 
 
#8 Revolutional software XRumer 16.0 + XEvil 3.0 breaking of captchas Google, Facebook, Captcha.Com, SolveMedia, BingArleneAdvef
2017-07-22 21:13 | email: arleneder@mail.ru | adres ip: 93.170.187.48
Absolutely NEW update of SEO/SMM package "XRumer 16.0 + XEvil 3.0":
captcha solving of Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
and more than 8400 another categories of captchas,
with highest precision (80..100%) and highest speed (100 img per second).
You can connect XEvil 3.0 to all most popular SEO/SMM software: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke, and more than 100 of other software.

Interested? You can find a lot of impessive videos about XEvil in YouTube.
See you later!


XRumer20170721
 

Dodaj komentarz

Kod antysapmowy
Odśwież

BLIZA Nr 1 (28) 2017

MIASTO I JEGO LEGENDY

Drodzy Czytelnicy!

Marzenie o mieście idealnym towarzyszy ludziom od dawna. W Urbino podziwiać można powstały około 1470 roku obraz, który przedstawia panoramę takiego miasta. Renesansowy artysta przedstawił centrum: panteon, reprezentacyjne budynki, arkady. Idealne miasto – z ducha modernizmu – wzniesiono w Brazylii w połowie XX wieku jako stolicę tego państwa. Zadziwiającą do dziś architekturę Brasilii, jej układ przestrzenny, staranny podział dzielnic ze względu na ich funkcje – wszystko to z desek kreślarskich architektów przeniesiono na plac budowy. W miejscu urbanistycznie dziewiczym. Bez historii.
W tym numerze „Blizy” proponujemy Czytelnikom wędrówkę po miastach mniej idealnych. Ich promieniowaniu na życie, film, literaturę. Mity z nimi związane. Zapraszamy do odwiedzenia Paryża, Nowego Jorku, Sztokholmu, Dublina, Edynburga. Także Maputo w Mozambiku i sennej, prowincjonalnej Hinamizawy w Japonii. Warszawy i Trójmiasta.  Tak bardzo popularne dzisiaj określenie – miasto magiczne – nie przyświecało naszym autorom. Zostawili je w przewodnikach wraz z reklamami hoteli i tanich lotów.

Redakcja „Blizy”

Więcej...